XVII. Éltető csírák

MODUL 1 – Természetes éléskamra

Mire figyelj a csíráztatás során?Hogyan csíráztass?Mit csíráztass?BúzacsíraHajdinacsíraLencsecsíraLucernacsíraMungóbabcsíraMustárcsíraRetekcsíraZsázsacsíra

A csírák magas tápértékű, teljes egészében emészthető élelmiszerek, amelyek azonnali energiát biztosítanak a szervezet számára. A csíra elfogyasztásával a mag vitalitását is elfogyasztod. Azt tudjuk, hogy maga a mag nyersen emészthetetlen, de ha kellő nedvesség éri, csírázásnak indul, ÉLETRE kel!

A csírázás során drámai mértékben megsokszorozódik a vitaminok és az enzimek mennyisége. A keményítő egyszerű cukorrá, a fehérje aminosavvá és peptonná, a nyers zsír szabad zsírsavvá alakul. Tehát a csírázási folyamatot tekinthetjük egy előemésztési folyamatnak. A búzacsíra az egyik legértékesebb csíra, mivel az összes aminosavat tartalmazza. De egyéb gabonát is csíráztathatsz. Hőkezelés nélkül, nyersen fogyaszthatók. Hűsítő hatásúk.

Készíthet csíratejet (búza-, rizs- lencse-, mungóbab- vagy árpacsírából), amikor a (megpárolt) csírát kevés vízzel összeturmixolod, majd átszűröd. Akár a főzelékéhez is turmixolhatod.

EGY KIS EGÉSZSÉG!

Mivel nagyon koncentráltan vannak bennük jelen a tápanyagok, nem kell nagy mennyiséget elfogyasztani ahhoz, hogy a kedvező hatásaikat megtapasztalhassuk.

MIRE FIGYELJ A CSÍRÁZTATÁS SORÁN?

Ha otthon csíráztatni szeretnél, akkor mindig tartsd szem előtt, hogy csak a csíráztatásra szánt magokat használj fel, ugyanis ezek a magok nem tartalmaznak vegyszereket, illetve vegyszermaradékokat, ellentétben a vegyszerrel kezelt, csávázott vetőmagokkal.

Mindenképp tartsd be a csíráztatás során a megfelelő higiéniás követelményeket. Ugyanis patogén kórokozók telepedhetnek meg rajta (E.coli, szalmonella), amelyek nem kívánatos bélrendszeri gyulladást eredményezhetnek. Ne csíráztass nyers tojás, hús, tej mellett, és ne a fürdőszobában mosd le a csírákat (mert ott is szennyeződhet). Ne legyen háziállat sem a közelben, és a csírák gondozása előtt alaposan moss kezet.

Ha óvatosabb vagy, akkor fogyasztás előtt párold meg. Ilyenkor az enzimek valóban sérülnek, de a csírázás révén emészthetőbbé válik, vitamin- és ásványianyag-tartalma pedig sokszorosára nő.

Az elkészült csírákat hűtőben tárold!

HOGYAN CSÍRÁZTASS?

  • A magokat mosd át egy szűrőben.
  • Áztasd be, annyi vízbe, amennyi bőven ellepi, a víz legalább kétszer annyi legyen, mint a mag! A választott magoktól függően eltérhet a szükséges áztatási idő, ezt a magvak csomagolásán jelzik. A gabonaféléket és hüvelyeseket (pl. búza, rozs, zab, illetve csicseriborsó, zöldborsó, lencse, mungóbab) egyébként jellemzően 12 órán át, a kisebb magvakat (pl. retek, lucerna, köles, napraforgó, zsázsa, káposzta) 4-6-8 órán át, míg a nagyobb, vastagabb héjú magvakat 18-24 órán át kell áztatni. Szobahőmérsékletűnél ne legyen hűvösebb a helyiségben, bár a meleget (28-30 fok) még jobban szeretik a magocskák.
  • Áztatás után mosd le ismét a magokat, majd ezután rakd be a csíráztató készlet lyukas táljába, de a legegyszerűbb egy harisnyával/szúnyoghálóval letakart és rögzített befőttes üvegbe! A két utóbbi esetben az üveget 45 fokos szögben, szájjal lefelé támaszd meg, így ki tud csöpögni a víz! Az üveg alá helyezz egy tálat, amibe a víz belecsöpög!
  • Az alsó, zárt tálba önts vizet, és a lyukas edényt erre helyezd rá! Naponta kétszer öblítsd át őket, figyelve arra, hogy alaposan lecsepegjenek! Első 1-2-3 napban (csíraféleségtől függően) takard le őket, mert a csírák sötétben fejlődnek a legjobban. Ha kicsíráztak, tedd a napfényre, így kezdenek el nőni, és klorofillban gazdagok lesznek. Napsütéses időben zöldebbek lesznek a csírák.

MIT CSÍRÁZTASS?

  • Gabona: búza (búzafű), csíramálé, rizs, zab, kukorica, rozs
  • Álgabona: hajdina
  • Hüvelyesek: borsó, csicseriborsó, lencse, mungóbab, adzukibab
  • Olajos magvak: napraforgó, tökmag, lenmag, szezámmag
  • Zöldségfélék: brokkoli, cékla, retek, vöröshagyma
  • Fű- és fűszerfélék: lucerna, vöröshere, bíborhere, görögszéna, mustár

BÚZACSÍRA

A búzacsírában rengeteg ásványi anyag található, nagy mennyiségben tartalmaz A- és C-vitamint, valamint klorofillt. Ez utóbbi serkenti a vér oxigénszállító képességét, egyensúlyban tartja a vérnyomást és a vércukorszintet, tisztítja a májat, karban tartja az emésztést.

A búzacsíra gyulladást gátló, baktériumölő, immunerősítő és jótékony hatással van az anyagcserére is.

HAJDINACSÍRA

Magas a fehérjetartalma. Riboflavin- és rutintartalma serkenti az agyat és erősíti az érfalakat. Csírája főételként is felhasználható. Értékes adalék kenyér tésztájához.

Amennyiben kiszárítod a hajdinacsírát, kellemes ropogtatnivalót kapsz, de akár a nyers torták alapja is lehet (pl. megdarálva). Csíráztatott hajdinából készíthetsz nyers hajdinakását, pohárkrémet, de kiszárítva desszertek, trüffelek, müzlik, kekszek fontos alkotóeleme lehet. A hajdinalisztet felhasználhatod kenyér sütéséhez is, sőt fasírtok, palacsinták, pogácsák is készülhetnek belőle.

RECEPT TIPP!

A hajdina csíráztatása roppant egyszerű. Mindenképp zöldet (tehát ne legyen pörkölt) vásárolj. Bő vízbe áztasd be, majd kb. 2 óra elteltével jó alaposan mosd át. Nem elég bő víz felett öblíteni, valóban mosd át mindaddig, amíg a nyálkát el nem távolítod róla. Utána tedd egy nagyobb edénybe, meleg helyre. Télen én az ablakba teszem, ahol a nap és a radiátor is melegen tudja tartani. Nem árt ilyenkor egy konyharuhával letakarni. A nap folyamán legalább 2-3-szor mosd át jó alaposan. Egy nap elteltével megjelennek a pici csírák, ekkor már fogyasztható. Jól átmosva és lecsepegtetve a hűtőben 2-3 napig eláll.

Megteheted azt is, hogy ezeket a hajdinacsírákat kiszárítod. Tedd radiátorra, sütőbe, aszalóba, vagy nyáron egyszerűen a napra. Finom ropogtatnivaló lesz belőle. Kávédarálón megőrölve olyan hajdinaliszted lesz, amelyet nyersen (hőkezelés nélkül) is az ételekhez keverhetsz, pl. joghurthoz, kásához, müzlihez, gyümölcshöz.

LENCSECSÍRA

Jelentős a rosttartalma. Sokféle vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, melyek erőteljes antioxidánsként működnek. A lencsecsíra tisztítja a vesét, erősíti a szívet és az ereket, növeli az általános erőnlétet. Segít kordában tartani a koleszterinszintet, a vérnyomást és a vércukorszintet is.

LUCERNACSÍRA

A csírák “királyának” is tartják, hiszen szinte minden, a szervezet számára fontos vitamint és ásványi anyagot is tartalmaz. Igen erős antioxidáns, immunerősítő, frissítő és energiával feltöltő csíra. Segít a koleszterinszint csökkentésében, magas klorofill-tartalma a szív- és az érrendszer egészségért is felel. Segít a változókor tüneteinek, illetve a menstruáció előtti feszültségnek a mérséklésében.

MUNGÓBABCSÍRA

Jelentős a rosttartalma. Koleszterincsökkentő. Mézga- és pektintartalma miatt az étkezések után hirtelen fellépő vércukorszint-emelkedést jelentősen csökkenti, ezért alkalmas a cukorbetegek diétájának kiegészítésére. Jelentős a magnézium-, vas-, cink- és krómtartalma.

RETEKCSÍRA

Természetes antibiotikum, tisztító, méregtelenítő, immunerősítő hatású. Elősegíti a felesleges nyálka eltávolítását, tisztítja a légzőszerveket, megfázás esetén megszünteti a homlok- és orrmelléküreg dugulását. Vizelethajtó, tisztítja a húgyvezetéket, húgyhólyagot, vesét. Kis mennyiségben étvágygerjesztő. Csökkenti a reumatikus fájdalmakat, magas foszfortartalmú vegyületei elmulasztják a pattanásokat, tisztítják, szépítik a bőrt.

ZSÁZSACSÍRA

Gyógyhatása miatt ősidők óta nagyra becsülik. Cukorbetegeknek különösen ajánlott. A zsázsacsíra rendszeres fogyasztásával megelőzhető a szívinfarktus, 80%-ban tartalmaz telitelten zsírsavakat, amelyeknek jelentőségük van a szív- és érrendszeri betegségeknél. A klorofill tisztítja, megújítja a vért. Magas E-vitamin (1200mg/kg) tartalma értágító, alvadásgátló hatású, vizelethajtó, egyben vérnyomáscsökkentő is. Az antioxidánsok (A-, C-, E-vitamin, ß- karotin és szelén) erősítik az immunrendszert, késleltetik az öregedést, csökkenti a gyulladást, segít a mellrák és a vastagbélrák megelőzésében, növeli a férfierőt.